درمان ریشه دندان چگونه انجام می شود؟

در قسمت تاج دندان پوسیدگی و عفونت برداشته شده، طول کانال ­های ریشه مشخص شده، داخل آن توسط ابزار ویژه ای تمیز و خالی شده و در انتها کانال­ها با موادی که ریشه گیاهی دارند و از صمغ گیاهان تهیه شده است، پر شده و پانسمان رو آن قرار داده می شود. تا زمانی که فرآیند درمان کامل نشده و پانسمان روی دندان است، باید غذاهای نرم خورد و در حین مسواک زدن احتیاط نمود تا پانسمان کنده نشود. در طول درمان، با کمک آمپول های بی حسی، بیمار دردی حس نمی­کند.

انواع روش های درمان ریشه دندان

• جراحی اپیکو
  • عصب کشی یا اندو
  • درمان ریشه مجدد یا ری اندو
  •

عصب دندان همراه با رگ های خونی، در مرکز دندان قرار گرفته است. پوسیدگی عمیق ریشه، ضربه به دندان و یا ایجاد ترک در آن، نیاز به درمان ریشه دندان دارد. احساس درد در حین خوردن غذا یا نوشیدنی های داغ و یا سرد، نشانه وجود مشکل در ریشه دندان است.

جراحی ریشه دندان

• در مواردی که دندان علی رغم انجام درمان ریشه مناسب، همچنان در انتهای ریشه دارای عفونت و التهاب است بایستی مستقیما و از طریق جراحی تحت درمان قرار گیرد. در این حالت دندان کشیده نمیشود بلکه مستقیما عفونت یا کیست از طریق برش جراحی از انتهای ریشه حذف و پاکسازی می‌شود. در مواردی که پین قطور داخل کانال وجود دارد و یا دندانهایی که بدنبال درمان ریشه قبلی نیازمند کنترل هستند و هنوز ضایعه انتهای ریشه آن برطرف نشده است و یا پرکردگی قبلی ریشه به ورای ریشه گسترش یافته است، ریشه دندان نیازمند جراحی می‌باشد. زمانی عفونت به عصب دندان می‌رسد، با استفاده از روش عصب کشی، پالپ ملتهب یا عفونی حذف و داخل دندان به دقت تمیز و ضدعفونی می‌شود، سپس پر و مهر و موم می‌گردد.

با استفاده از این روش درمانی، دندان پزشک براحتی می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن درد را تسکین بخشد و دندان طبیعی را نجات داد. پس اگر دندانپزشک درمان عصب را به شما پیشنهاد داده است، جای هیچ نگرانی نیست و بهتر است هر چه سریع‌تر برای انجام آن اقدام کنید.